masa itu lebih baik dri emas

Wednesday, August 31, 2011

Selamat Hari Raya Aidilfitri.. كل عام وأنتم بخير ‏

Semoga segala amalan- amalan kita diterima Allah dan dipertemukan ramadhan yang akan datang insyaAllah.

RAMADAN sudah meninggalkan tapak semaian ibadat yang mekar di hati seorang mukmin. Jiwanya masih lagi dipengaruhi bekas amal salih, sabar dan reda menahan hawa nafsu, munajat dan sujud, tadabbur al-Quran dan sedekah, doa yang panjang, tangisan dan taubat pada akhir malam.

Tibalah bulan syawal @eid fitri iaitu kembali kepada fitrah asal kita.mudah mudahn kita dapat muhasabah pada bulan ramadhan yang lalu,untuk kita teruskn beramal di bulan bulan akan datang insyaALLAH...

Dan diberi kekuatan untuk teruskn puasa 6..aminn

Abu Ayyub Al-Anshari ra meriwayatkan, Nabi saw bersabda :

"Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun . (HR. Muslim).

Imam Ahmad dan An-Nasa'i, meriwayatkan dari Tsauban, Nabi saw bersabda:

"Puasa Ramadhan (ganjarannya) sebanding dengan (puasa) sepuluh bulan, sedangkan puasa enam hari (di bulan Syawal, pahalanya) sebanding dengan (puasa) dua bulan, maka itulah bagaikan berpuasa selama setahun penuh." ( Hadits riwayat Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban dalam "Shahih" mereka.)

Dari Abu Hurairah ra, Nabi saw bersabda:

"Barangsiapa berpuasa Ramadham lantas disambung dengan enam hari di bulan Syawal, maka ia bagaikan telah berpuasa selama setahun. " (HR. Al-Bazzar) (Al Mundziri berkata: "Salah satu sanad yang beliau miliki adalah shahih.")

Pahala puasa Ramadhan yang dilanjutkan dengan puasa enam hari di bulan Syawal menyamai pahala puasa satu tahun penuh, karena setiap hasanah (tebaikan) diganjar sepuluh kali lipatnya, sebagaimana telah disinggung dalam hadits Tsauban di muka.

Salam eidul fitri semua..maaf zahir dan batin..

No comments:

Post a Comment

 

Design by Amanda @ Blogger Buster