masa itu lebih baik dri emas

Saturday, April 18, 2009

Istiqamah




assalamualikum sahabat2 sekalian....mudah mudahan sentiasa dalam rahmat allah.untuk menjadi seorang muslim yang berwawasan tinggi dan mempunyai jati diri yang kuat mampu melawan segala rintangan di dunia ini,seseorang itu mesti la mempunyai sifat istiqamah dalm setiap diri.kita perlu memahami apa sebenarya konsep istiqamah dan mempraktikkan agar kita dapt membuat setiap amalan kebaikan dengan ikhlas dan tanpa ada rasa terpaksa.Ini kita dapat lihat,bagaimana pada zaman sahabat-sahabat nabi muhammad saw berjuang menegakkan agama islam yang kita cintai ini,mereka sanggup istiqamah bersama-sama nabi walaupun cabaran atau rintangan amatlah pedih,dengan mengorbankn nyawa,harta benda ,dan keluarga mereka semata untuk menegakkan agama allah yang suci ini

Istiqamah secara umum adalah melakukan sesuatu perkara dengan konsisten dan bersungguh-sungguh. Istiqamah didalam Islam bermaksud berada didalam jalan yang lurus dan berpegang teguh kepadanya. Firman Allah swt :

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ. نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ وَلَكُمْ فِيهَا مَا تَدَّعُونَ. نُزُلًا مِنْ غَفُورٍ رَحِيمٍ.

“Sesungguhnya orang-orang yang menegaskan keyakinannya dengan berkata: Tuhan kami ialah Allah, kemudian mereka tetap teguh di atas jalan yang betul, akan turunlah malaikat kepada mereka dari semasa ke semasa (dengan memberi ilham): Janganlah kamu bimbang (dari berlakunya kejadian yang tidak baik terhadap kamu) dan janganlah kamu berdukacita dan terimalah berita gembira bahawa kamu akan beroleh Syurga yang telah dijanjikan kepada kamu. Kamilah penolong-penolong kamu dalam kehidupan dunia dan pada hari akhirat dan kamu akan beroleh pada hari akhirat apa yang diingini oleh nafsu kamu, serta kamu akan beroleh pada hari itu apa yang kamu cita-citakan mendapatnya. (Pemberian-pemberian yang serba mewah itu) sebagai sambutan penghormatan dari Allah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani!” [Fushilat : 30-32].

Istiqamah juga merupakan perkara penting dalam Islam. Diriwayatkan oleh Sufian al-Thaqafi :

عَنْ سُفْيَانَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الثَّقَفِيِّ قَالَ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قُلْ لِي فِي الْإِسْلَامِ قَوْلًا لَا أَسْأَلُ عَنْهُ أَحَدًا غَيْرَكَ قَالَ أَبُو مُعَاوِيَةَ بَعْدَكَ قَالَ قُلْ آمَنْتُ بِاللَّهِ ثُمَّ اسْتَقِمْ

“Aku berkata, Ya Rasulullah, katakanlah kepadaku mengenai Islam dalam satu perkataan dimana aku tidak bertanya sesiapa melainkan engkau (menurut Abu Mua’wiyah dia berkata : sesiapa selepas kamu). Baginda berkata : Beriman dengan Allah kemudian beristiqamah” [Musnad Ahmad 14869].

Istiqamah mempunyai pelbagai makna. Ia boleh bermaksud lurus, jalan yang lurus, berada teguh diatas prinsipnya dan tidak putus asa walaupun dibawah kesukaran atau cabaran. Ada juga ulama’ yang mengatakan istiqamah bermaksud ikhlas dan melakukan perkara baik tidak kira dimana sahaja dia berada. Bagi mereka yang beristiqamah, Allah telah menjanjikan ganjarannya dihri akhirat kelak.

fieman allah:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُون

Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar takwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam. (Ali `Imran: 106)

Ketaqwaan perlu diusahakan dan dikekalkan sehingga akhir usia kita sehinggalah kita meninggal dunia dengan penuh keimanan dan ketakwaan. Kehidupan ini mesti ditempuhi dalam keadaan mengharapkan rahmat Allah dan rasa takut kepada-NYa. Tidak ada jalan lain untuk memperolehi husnul khatimah kecuali dengan meneguhkan keimanan dan beristiqamah di atas jalan hidayat dan taqwa selagi hayat dikandung badan.nilai setuatu amalam bukan terletak pada kuantitinya,tp pada kualintinya supaya kita lebih menjadi seorang hamba yg bersyukur kepada allah

Sabda Nabi saw :-

أحَبّ الأعمالِ إلى اللّه أدومُها وإن قَلّ

“Amalan yang paling disukai Allah adalah yang berpanjangan walaupun sedikit” [Hadith Muttafaq 'alaih].


No comments:

Post a Comment

 

Design by Amanda @ Blogger Buster