masa itu lebih baik dri emas

Friday, July 29, 2011

matruuh&siwa

"Matruh dan Siwa terletak di utara barat Mesir. Kedua kawasan ini mempunyai sejarah yang tersendiri. Matruh mempunyai pantai antara yang tercantik di dunia. Matruh juga mempunyai pantai di mana Cleopatra pernah bersiram dan mandi.

Manakala Siwa merupakan kawasan oasis yang subur dikelilingi padang pasir. Kawasan subur ini mengandungi tasik dan hidup subur tamar dan buah zaiton dimana Siwa merupakan kawasan pengeluaran utama Mesir bagi kedua jenis buahan tadi. Siwa juga merupakan kawasan pemerintahan Cleopatra dan juga Alexandra pernah datang ke sini kerana kecantikan Cleopatra." ::

-------*****--------

"Matroh merupakan sebuah pekan pantai, tempat Ratu Cleopatra dan Mark Anthony suatu ketika dahulu mempunyai sebuah istana. Matroh atau nama asalnya Marsi Matroh terletak di barat laut Mesir. Jarak ke Matroh adalah 600 km dari kaherah, mengambil tempoh sembilam jam perjalanan. Perjalanan menuju ke Matroh ini dikelilingi padang pasir dan melalui kota Iskandariah dan al-'Alamin. Matroh juga merupakan pusat peranginan sederhana pada musim panas yang mempunyai mercu tanda seekor kijang. Buah Thin dan Anggur merupakan tanaman utama bagi Matroh.

Siwa dikenali dengan nama Jazira Malah (garam) kerana dikelilingi oleh lautan garam, 90 km dari paras laut. Juga dikenali sebagai Jazira Ballah (buah kurma) kerana terdapat banyak pokok kurma. Jazira Fatmas juga adalah nama ketiga bagi Siwa kerana tanamannya yang subur. Jazirah Fatmas ini telah dinamai oleh orang-orang barat. Dinamakan Jazir kerana terletak di tengah-tengah laut Jerman. Di sini terdapat kebun yang terletak di tasik garam. Di sini juga terdapat sebuah kolam mandi Cleopatra sedalam tujuh meter dan menjadi sumber air bagi kebun tersebut. Oasis Siwa dikelilingi padang pasir yang luas dan terletak di bahagian barat Qattara, di tengah-tengah Padang Pasir Libya dalam Negara Mesir. Jaraknya ke Tenggara Matroh sekitar 300 km. Di Siwa terdapat kilang air mineral berjenama AQUA Siwa dan Safi. Pengeluar balah billuz, minyak zaitun, buah zaitun dan buah kurma yang terbesar di Mesir juga kota kedua di dunia pengeluar tamar dan zaitun. Masyarakat Siwa menggunakan Bahasa Barbar (bahasa Libya) sebagai bahasa perantaraan di antara mereka juga merupakan antara golongan yang payah untuk menerima Islam pada suatu masa dahulu. Tetapi apabila memeluk agama Islam mereka adalah golongan yang berpegang teguh pada ajaran Islam.

Pantai Cleopatra (Bahar Cleopatra/ Laut Cleopatra)

Di sini terdapat hamam Cleopatra (tempat mandi). Belakang hamam Cleopatra adalah kawasan yang paling merbahaya kerana batunya yang licin, curam dan ombak yang begitu kuat. Juga terdapat kesan pahat di dinding hamam.

Pantai Ajibah (Bahar Ajibah/ Laut Ajaib)

Dinamakan Bahar Ajibah kerana keindahan pantainya yang menghijau dan membiru. Sesiapa yang melihatnya pasti berasa kagum kerana lautnya mempunyai tujuh warna berlapis apabila dilihat pada waktu menjelang senja.

Jabal Mouta / Mountain Of The Dead / Bukit Orang Mati



Dinamakan Jabal Mouta kerana di sini adalah tempat menyimpan mayat penduduk Siwa.Terdapat lukisan di dinding-dinding yang menceritakan dan menggambarkan kisah perkahwinan Ratu Cleopatra dan Mark Anthony. Ia merupakan tempat simpanan harta, emas dan barangan berharga. Tetapi barangan ini dikatakan telah dicuri oleh penjajah. Terdapat satu bilik yang menyimpan mumia.

Kolam Cleopatra

Kedalaman kolam ini lebih kurang lima meter. Dimaklumi kolam ini merupakan sumber utama bekalan air di Siwa. Terdapat suatu keajaiban kerana kolam ini tidak pernah kering dari dahulu sehingga sekarang.

Kota Lama Siwa

Lokasinya yang strategik dan kotanya yang begitu besar terlatak di antara dua bukit. Dari atas kota lama para pengunjung boleh melihat pamandangan Kubu Iskandar The Great, Tasik Garam dan Jabal Mouta. Pengunjung-pengunjung juga dapat melihat pemandangan Siwa yang antik dengan tanahnya yang subur dan ladang-ladangnya yang luas.

Kubu Iskandar

Terdapat sebuah lubang untuk mengambil bekalan air dari sebuah telaga yang terdapat di kaki bukit. Tempat yang tersembunyi ini adalah sebagai salah satu strategi peperangan yang tidak mampu dikalahkan oleh musuh. Satu ketika dahulu terdapat satu berhala yang mewakili tuhan matahari di puncak bukit. Dikatakan Iskandar The Great meminta pertolongan daripada berhala tersebut apabila ditimpa sebarang permasalahan. Tetapi berhala tersebut telah rosak semasa Perangan Dunia Ke II yang pernah dijadikan sebagai kubu peperangan oleh tentera Jerman. Masih terdapat tulisan masyarakat Firaun dahulu di pintu gerbang. Terdapat sebuah bilik kecil yang digunakan oleh pendita dan ahli agama pada zaman dahulu. Manakala di sebelah kiri kubu terdapat tempat pentadbiran tentera yang ditawan.
" ::

2 comments:

 

Design by Amanda @ Blogger Buster