masa itu lebih baik dri emas

Wednesday, March 11, 2009

air mata seorang insan


Assalamualikum..pada pertemuan kali ini sy akan membincangan tentang kenapa seseorang itu menangis.pernahkah anda menangis?mm..besar kemungkinan kita semua pernah menangis.mungkin kerana kita gembira mahupun dalam kesedihan,pesti tangisan itu akan terjadi.ada dalam satu cerita sy x ingat tajuk bukunya,ada penceritakan perihal seorang yang menangis.
Di ceritakan seorang pemuda yang akan di campakkan oleh allah kerana perbuatan jahatnya semasa di dunia,apabila ditanyakan pada setiap anggotanya tubuhnya,semua mengaku membuat kesalahan.apabila hendak dicampakkan ke dalam api neraka,muncullah si kelopak mata menahan pemuda ini daripada masuk ke dalam neraka.apabila ditanyakan,maka kelopak mata menjawab,pemuda ini pernah menangis kerana kesalahanya,lihatlah bagaimana besarnya ganjaran apabila kita ikhlas menangis terhadap dosa-dosa yang kita lakukan.
malaikat jibril dan mikail pernah menangis,apa bila semua malaikat tunduk sujut kepada nabi adam dan hanya iblis yang melanggar perintah tersebut,sepertimana yang sy baca,allah mengubah rupa bentuk iblis yang asalnya cantik dan byk kelebihan yang allah berikan kepada iblis kepada seburuk-buruk kejadian,dan allah mengusirnya keluar dari nikmat syurga.ketika allah membalas tipu daya iblis,maka menangislah jibril a.s dan mikail.lalu allah berfirman yng bermaksud"apakah yang membuat kamu menangis?"lalu mereka menjawab"ya allah!kami tidaklah aman dari tipu dayamu"
Lalu allah berfirman lagi"begitulah aku.jadi kau berdua tidak aman dari tipu dayaku."Allah yang menciptakan ketawa dan tangis, malah menciptakan sebab tercetusnya tangisan.Banyak air mata mengalir di dunia ini. Sumbernya dari mata, mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi.Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering. Ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Seperti sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti! Kalaulah air mata itu terkepung, seperti air hujan, banjirlah dunia ini.

Menurut Ibnul Qayyim ada beberapa jenis tangisan antaranya ialah:
  1. Menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati.
  2. .Menangis kerana rasa takut.
  3. Menangis kerana cinta.
  4. Menangis kerana gembira.
  5. Menangis kerana menghadapi penderitaan.
  6. Menangis kerana terlalu sedih.
  7. Menangis kerana terasa hina dan lemah.
  8. Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.
  9. Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.
  10. Menangis orang munafik - pura-pura menangis.Ada jenis tangisan nampak biasa sahaja tetapi air mata yang mengalir itu dapat memadamkan api neraka

Menangis adalah fitrah manusia tetapi sebab tangisan akan memberikan harga dan nilai tersendiri.jadi dengan tangisan tersebut dapat kita menyesali segala kesalahan kita lakukan dan mentaqarrubkan diri kapada sang pencipta

No comments:

Post a Comment

 

Design by Amanda @ Blogger Buster