masa itu lebih baik dri emas

Tuesday, February 24, 2009

10 Ciri-ciri Peribadi Muslim( Hassan al-Banna )

  1. Individu yang kuat tubuh badannya.
  2. Akhlaq yang mantap
  3. Berilmu( menunaikan tanggungjawab ilmu )
  4. Mampu berdikari( menunaikan tanggungjawab bekerja dan mencari pendapatan )
  5. Aqidah yang sejahtera
  6. Ibadah yang betul ( menunaikan tanggungjawab beribadah )
  7. Bermujahadah melawan dirinya
  8. Menjaga masa
  9. Tersusun urusan-urusannya
  10. Bermenafaat kepada orang lain

kata-kata syahid hassan al -Banna.....

1. Medan bercakap tidak sama dengan medan berkhayal. Medan beramal tidak sama dengan medan bercakap. Medan berjihad tidak sama dengan medan beramal. Medan berjihad yang hakiki tidak sama dengan medan jihad yang palsu.

2. Sesiapa dikalangan kamu yang terlalu cepat mahu mengutip hasil sebelum tempoh matang atau memetik bunga sebelum sampai masanya maka saya tidak akan bersetuju dengannya sama sekali. Lebih baik dia berundur daripada da'wah ini( Ikhwan Muslimin ) kepada gerakan lain. Sesiapa yang mampu bersabar dengan benih tadi berkembang, tumbuh sebagai pokok, mengeluarkan buah yang lebih baik dan tiba masa untuk memetiknya maka kesabarannya akan diberikan ganjarannya oleh Allah SWT. Kita akan memperolehi salah satu daripada ganjaran oleh Allah. Kita akan memperolehi salah satu daripada ganjaran berikut iaitu kemenangan dan ketuanan atau mati syahid dan kebahagian yang abadi.


Oleh itu, siapkanlah diri kamu, pupuklah jiwa kamu dengan tarbiyah yang betul, latihan yang ketat dan ujilah diri kamu beramal dengan kerja-kerja yang keras, tidak disukai dan menyukarkan. kengkanglah segala kehendak dan adat kebiasaannya

No comments:

Post a Comment

 

Design by Amanda @ Blogger Buster