masa itu lebih baik dri emas

Saturday, February 21, 2009

sejarah valentine day

sejarah.....
i.Valentine’s Day bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat Rom di mana pada malam pesta tersebut, nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

ii. Pendapat kedua menyatakan pada 14 Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan
sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 feb dalam tahun 270 masihi.

iii.pendapat ke tiga mengatakan valentine's day di ambil dari nama seorang paderi yang paling terpengaruh di zaman pemetintahan rasu isabella dari sepanyol yaitu St.valentine yang status ke dudukanya adalah ke 2 tertinggi selepas pope.Apabila St.valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasanganya dan mengamal protestan sewaktu kerajaan berjaya menumpaskan kerajaan islam, timbul kegemparan rakyat cordova kerana St valentine adalah paderi katolik yang tidak boleh berkahwin dengan mengalmal protestan,lebih lebil lagi paderi tidak boleh berkahwin.lalu tindakkanya berkahwin dengan pasanganya menyebabkan St.valentine di murka oleh ratu issabella lalu menmenjarakanya.dan menetapkan 14 feb sebagai hari kekasih untuk St.valentine.















No comments:

Post a Comment

 

Design by Amanda @ Blogger Buster