masa itu lebih baik dri emas

Tuesday, February 17, 2009

pada sebelah petangnya...


amal jama'ie adalah gerak kerja dalam satu kumpulan kecil di dalam melaksanakan tanggungjawab dakwah dan menghadapi cabaran tribulasi amat memerlukan kepimpinan yang matang dan tajam dalam menentukan strategi bergerak

diantara perkara penting yang perlu adalam dalam gerak kerja amal jama'ei ini adalah:

  1. Membina kekuatan Amal Jama’ie.

    Persediaan ini adalah untuk meningkatkan mutu kemampuan amal jama’ie di dalam bidang kepimpinan serta meningkatkan ummah dari sudut tarbiah dan thaqafah. Dari sudut ini amal jama’ie perlu menyusun nizam pentarbiyahan dalaman yang dapat melahirkan tokoh-tokoh dalam bidang teknologi dan kepakaran bagi meningkatkan kekuatan amal jama’ie daladm usahanya menegakkan syariat Allah SWT.

    Selain dari itu usaha untuk meningkatkan ummah bereti amal jama’ie henadklah menyusun nizam pentarbiyahan, kerana ianya dapat meningkatkan mutu kefahaman, keilmuan, dan penghayatan ummah terhadap Islam. Usaha ini penting untuk mengisi kefahaman dan keilmuan dikalangan pendukung dan penyokong yang hanya bersemangat berkobar-kobar sahaja.

  2. Menyatukan Jemaah.

Waqi’ masyarakat masa kini berada di dalam keadaan berpecah belah dan berlakunya berbilang-bilang jemaah. Usaha untuk menyatukan jemaah perlu dilakukan kerana gerakan Islam masa kini adalah penyambung risalah Nabi Muhammad SAW yang diantaranya ialah menyatukan umat manusia di bawah panji-panji LA ILAHA ILLA ALLAH. (Taa’dud Jamaah: Harun Taib)

  1. Ta’rif diatas juga mensyaratkan bahwa amal jama’i hanya boleh dilakukan oleh organisasi/jama’ah yang mempunyai:
    1.tujuan (ghoyyah) /visi misi yang jelas
    2.manhaj/metodologi gerakan yang kokoh
    3.unsur kepemimpinan (qiyadah) yang berwibawa
    4.keta’atan anggota terhadap pimpinan
    5.pola pengorganisasian (tandhim) yang rapi
dan pada awl sy datang usrah walaupun kelewatan atas sebab2 tertentu ialah perbincangan ayat surah al kahfi,pemuda2 yg melarikan diri untuk menyelamatkan agama meraka dari pemerintahan yang zalim..insyaallah kita sama2 mengambil sedikit kebaikan atau kepentingan dalam usrah,untuk menambah lagi kefahaman kita dalam membentuk diri,keluarga rakan2 dan masyarakat khasnya untuk sama menegakkan agama islam

No comments:

Post a Comment

 

Design by Amanda @ Blogger Buster